JOHN ZORN IN NOVA MUZIKA DOWNTOWNA: ALI SMO KAJ PRESLIŠALI, ČE ŽE NISMO SPREGLEDALI?
Predava Ičo Vidmar
New York je bil od sedemdesetih let dalje eno svetovnih središč glasbene inovacije – kraj produkcije nove muzike na nekomercialnih robovih. Nova muzika obsega različne glasbene forme in kooperativne povezave njenih akterjev v konkretnem urbanem okolju, predvsem na spodnjem Manhattnu, v njegovem downtownu: novo glasbo minimalistov in sopotnikov, punk rock in novi val, no wave in alternativni rock, loft jazz in novi jazz, improvizirano godbo skladateljev improvizatorjev, hibridne plesne forme. Odločilna je bila mreža prizorišč in kratkotrajno intenzivno mešanje zvrsti, ki je dalo nove, eksperimentalne hibridne forme – novo muziko dowtnowna. Kje je v vsem tem skladatelj improvizator John Zorn, navzven in za marsikoga – napačno – poosebljenje nove muzike downtowna? Kako so v medijih zapored diskurzivno rasno kodirali »downtown sceno I« (glasbo belih eksperimentalcev, skladateljev minimalistov v sedemdesetih okrog galerije The Kitchen) in »downtown sceno II« (hibridno godbo eksperimentalcev okrog Zornovega, Sharpovega, itd. kroga, tudi formacije »radikalne judovske kulture«? Na koncu se bomo lotili vprašanja socialne estetike nove muzike, ki so jo v downtownu proizvajali do začetka novega tisočletja.
Ičo Vidmar (r. 1961) je sociolog kulture. Dela kot neodvisni publicist, prevajalec, predavatelj in kritik. Besedila o problemih sodobne kulture in glasbi objavlja v različnih tiskanih in elektronskih medijih in v akademskih publikacijah. Med drugim je prevedel delo Dereka Baileyja Improvizacija, zbornik Leeja Marshalla in Simona Fritha Glasba in avtorska pravica in antropološko klasiko Sidneyja Mintza Sladkost in moč. Od konca osemdesetih let do včeraj je na Radiu Študent vodil oddajo Idealna godba. Je član mednarodnega združenja proučevalcev popularne glasbe IASPM. Leta 2010 je bil med ustanovitelji spletne glasbene revije Nova muska. V doktorski disertaciji iz leta 2015 je raziskoval neodvisno novo muziko in družbene boje glasbenih formacij v neoliberalnem New Yorku. Leta 2017 je objavil monografijo Nova muzika v New Yorku. Neodvisni glasbeniki in pravica do mesta (Studia humanitatis).
Živi in dela v Ljubljani.
Foto Uroš Hočevar / Delo